oog, tijd en ruimte voor heel de mens

Museum Trees Ruijs Huijs

Terugblik op de ‘Jappentijd’

Een indrukwekkende expositie, waarin de geschiedenis van de slachtoffers van de Japanse bezetting in beeld is gebracht.
In 1986 werd de serie voor het eerst geƫxposeerd, geopend door Loe de Jong die over dit werk zei het historisch net zo belangwekkend te vinden als zijn eigen bijdrage aan de geschiedschrijving. Trees Ruijs groeide op in voormalig Nederlands Indiƫ en de invloed van het leven in een andere cultuur dan de Nederlandse is overal zichtbaar in haar werk.
Zij woonde en werkte 54 jaar in Ubachsberg, stierf daar in 2016 op 91-jarige leeftijd en liet een groot aantal werken na aan haar zes kinderen. Die gaven de erfenis in bruikleen aan de stichting Trees Ruijs Huijs die als doel heeft deze verzameling te conserveren en toegankelijk te maken voor publiek.
Op dit moment in een tijdelijke behuizing in Carbon6 van WALAS projects in Heerlen. De serie werd in het jaar van Trees’ dood aan het MUSEON geschonken en met hun medewerking is deze tentoonstelling tot stand gekomen.
De tentoonstelling is te bezoeken op donderdag t/m zondag van 12.00-16.00 uur. S.v.p. bij de receptie aanmelden.
Looproute naar museum Trees Ruijs Huijs (in gebouw Carbon6)
Vanaf station Heerlen:
Volg de route naar Het Nederlands Mijnmuseum dat op ongeveer 5 minuten lopen ligt van station Heerlen. Loop vanuit het station (Maankwartier) richting het Maanplein en steek dat recht over om de trappen af te dalen naar het Mijnmuseumpad. Links ligt het spoor en even verderop rechts de ingang van het Nederlands Mijnmuseum. U loopt om het museum heen en slaat daarna af naar rechts. Als u onder het voor u liggende gebouw rechtdoor loopt tot u niet verder kunt, staat u bij de receptie / ingang van carbon6.

Auto & parkeren
Navigeer naar de CBS-weg 6412 EZ in Heerlen. En volg dan de wegwijzers naar het Nederlands Mijnmuseum. Parkeer op het terrein van Carbon6 en open de slagboom met uw pinpas, ook bij het verlaten van het terrein na uw bezoek. Carbon6 ligt in het verlengde van de slagboom waar u onder het voor u liggende gebouw rechtdoor loopt tot u niet verder kunt, tot bij de receptie / ingang.